Formulera uppgiften friare och enklare.

Ett sätt att undvika misslyckande handlar om att formulera uppgiften rätt. Är den formulerad fel är risken att du genomför den på ett sätt som inte stämmer med hur du vill utföra den. Du kanske inte ens tänker på att ditt sätt att utföra den är vad som leder till att du misslyckas. Tänk om det är så att du har lärt dig hur man misslyckas men inte hur man lyckas med det du vill genomföra? Då vet du nog inte heller hur du vill genomföra den, eftersom det enda sätt du kommer på, omedvetet är rätt sätt. Du behöver således tänka på att formulera uppgiften friare och enklare för att gå i mål nöjd.

Uppgiften “Öva självdisciplin i 30 dagar och nå målen” formulerade jag så här:

Under 30 dagar ska jag ställa klockan 2 timmar tidigare än brukligt, motionera en timme oavsett väder. Det innebär en promenad på 6 km. Därefter duscha. Meditera 10 minuter. Dricka en kopp kaffe medan jag skriver 1 timme på en ny bloggartikel.

Ser helt ok ut, eller hur? Men jag har omedvetet tolkat det som en serie uppgifter som ska utföras i en följd. Se nu på den här uppställningen istället:

  • Gå upp 2 timmar tidigare under 30 dagar.
  • Motionera 1 timme (6 km) varje dag oavsett väder
  • Meditera 10 minuter dagligen under 30 dagar
  • Skriv 1 timme om dagen under 30 dagar

Sök enkelhet

Skillnaden är i mina ögon att den första listan kräver mer energi därför att alla uppgifter ser ut att följa direkt på varandra. Den andra listan är mer öppen och kan utföras när som helst under dagen, förutom den första punkten. Den första listan består egentligen av en enda punkt med en serie uppgifter. Det är mer krävande eftersom en enda missad del betyder att hela uppgiften misslyckas. Den andra listan består av fyra, av varandra oberoende punkter. Missar man en har man ändå lyckats med de resterande tre. Vill du veta resultatet av disciplinövningen hittar du det här.

Hur tänker jag?

Hur kom jag fram till denna slutsats? Jo, -den fjärde dagen försov jag mig och var därför lite ofokuserad. Dels valde jag en annan sträcka för motionspasset, dels var det perfekt väder för en kajaktur, vilket jag verkligen ville prioritera. Jag brukar paddla kajak så fort vädret är varmt och soligt nog. Dessutom hade jag inte kunnat paddla under tre veckor på grund av konvalescensen efter en operation. Jag ordnade min packning och for iväg ut på sjön direkt efter motionspasset. Ute på en ö där jag gick iland för att sola och bada, kunde jag sedan genomföra resten av uppgifterna: meditationen och skriva en bloggartikel. Det var då det gick upp för mig att det fanns fler sätt att lösa övningen på.

Den första lösningen är ett uttryck för konvergent tänkande: att hitta en specifik lösning på ett problem eller uppgift. Den andra lösningen är ett resultat av divergent tänkande: av att tänka i flera riktningar och hitta fler sätt att lösa problemet eller uppgiften på. Att stanna vid den första lösningen håller oss omedvetna om att det finns andra, kanske bättre sätt att lösa uppgiften på. Om inte annat är det ett bra sätt att träna sin kreativitet på. Vill man finna sin egen väg kan man behöva all kreativitet i världen.

Summering

Om nu resultatet blir detsamma, varför ska man då anstränga sig mer än vad som behövs? Det tycker jag verkar dumt eftersom risken för misslyckande är större med den första tolkningen. Att formulera uppgiften friare och enklare ökar dina chanser att lyckas med det du vill, eftersom det ger dig större svängrum för hur du ska bära dig åt. Bind inte fast uppgiften i tid – låt den ha lösa tyglar. Det blir roligare att genomföra saker om man kan göra dem när man vill under dagen. Låt bara det som måste göras vid en viss tid fixeras efter klockan och genomför dem då.

Träna självdisciplin i 30 dagar och nå målen

Att skjuta upp saker är troligen min sämsta egenskap. Jag vill verkligen bli av med den ovanan. Uppskjutandet är min värsta fiende och är det allvarligaste hindret på vägen att utforma framtiden som jag vill att den ska se ut. Hur mycket jag än läst och försökt förstå kring prokrastinering, vilket är ett finare (och engelskt) ord för samma sak, hjälper det inte. Därför föreslår jag övningen “Träna självdisciplin i 30 dagar och nå målen”.

Med den här övningen tränar du upp din självdisciplin och stärker förmågan att få saker och ting gjorda. Du vill kanske träna din mentala styrka och då är detta en bra övning. Den gör dig starkare för var dag som du genomför den. Du kommer boosta ditt självförtroende och verkligen veta att du kan genomföra det du bestämmer dig för. Anta utmaningen som den är, eller anpassa den efter dina behov. Se bara till att den fortfarande utmanar dig.

Den här övningen är en utmärkt hävstång till högre nivåer och mer krävande uppgifter. Längst ner i artikeln finns några länkar till böcker och podcasts som utvecklar dig ännu mer.

Målsättning

Under 30 dagar ska jag ställa klockan 2 timmar tidigare än brukligt, motionera en timme oavsett väder. Det innebär en promenad på 6 km. Därefter duscha. Meditera 10 minuter. Dricka en kopp kaffe medan jag skriver 1 timme på en ny bloggartikel.

Först därefter blir det frukost och att ta mig an dagen. Lyckas jag genomföra övningen “Träna självdisciplin i 30 dagar” kommer det skänka stor tillfredsställelse. Jag kommer stärka självförtroendet och övertygelsen att mina kommande, planerade utmaningar är genomförbara. De kommer jag berätta mer om i kommande artiklar.

Jag kommer rapportera resultatet av disciplinövningen här.

Sammanfattning

Måste säga att jag finner sådana här övningar otroligt tråkiga. I början har jag hög svansföring men i takt med att jag avviker från den ursprungliga planen, förändras den. Däri ligger väl det egentliga lärandet ser jag. Det psykologiskt intressanta har varit värderingsförskjutningen bakom det förändrade utförandet. Från början var intentionen att följa planen strikt. När jag frångick planen dag 3 kunde jag i enlighet med löneslavtänkandet, ha skuldbelagt mig och klankat ner på att inte ens kunna hålla en så enkel plan.

Eftersom jag söker förändring, vill jag också förändra mitt perspektiv. Jag inser att det är mer konstruktivt att se till resultaten än till att slaviskt följa skrivningen. Dessutom är det viktigt att förstå varför avvikelser sker. Sättet att utföra en uppgift på är direkt kopplat till personlighet. Att förhålla sig kreativ är att filtrera verkligheten genom ett temperament, för att travestera Emile Zola. Man bör därför inte döma varken sig själv eller andra, utan se på utförandet som en möjlighet att känna en personlighet, sin egen och andras. En enkelt formulerad uppgift kan på så vis bli en process och som sådan pekar den mot en möjlig utveckling och är därmed framtidsinriktad. Ur det kommer en vana, en insikt, en karaktär. Inget av detta vore möjligt om blott och bart ett fördömande blev resultatet, därför att uppgiften inte fullföljdes med slavisk exakthet.

Vecka 2 medförde en än större upplösning av uppgiften. Det fick mig också att börja reflektera över hur förändring kan ske utifrån en anpassning till vad som känns naturligt. För mig är att gå upp tidigt och sedan gå en promenad naturligt beteende. Jag gör det därför att jag mår bra av det. Meditationen fungerar inte naturligt därför att den aldrig varit en vana.

Skrivuppgiften fungerar fortfarande inte som jag vill. Men det har lett till en större insikt i hur jag skjuter upp saker och ting om det blir för jobbiga. Jag har fördjupat mig i psykologin bakom prokrastinering, vilket är ett annat ord för uppskjutande, och gjort en del intressanta erfarenheter. Jag kommer redovisa dem i form av en artikel och även skapa ett arbetsmaterial för nedladdning.

Mot slutet har jag ändrat uppfattning om vad som är konstruktivt. Nu anser jag att det är vägen som är målet. Alltså de upptäckter som är möjliga att göra om man inte alltför mycket snöar in på målet. Det gäller givetvis inte alltid – det är ingen naturlag. Men här är inte målet avgörande för något, utan bara ett uttryck för en intention. Det finns därför en möjlighet att göra viktiga lärdomar och insikter, vilka kan överskugga betydelsen av att strikt hålla sig till planen. Jag har till exempel både tränat och avfärdat meditationen. Men nu när tiden löpt ut och jag mediterat vid flera tillfällen, har jag gjort upptäckter som är av vikt: Mitt fokus förbättrades och jag lyckades utöka tiden för fokusering från ett par sekunder i taget, till betydligt längre. Dessutom har jag märkt att förmågan att fokusera med hjälp av meditation, stärks av träning. Mitt “uppmärksamhetsrum” har fått fastare form och kan stå emot de invasiva tendenser som är så symtomatiska för hjärnans primärprocess. Med andra ord: Allt bullshit som snurrar i skallen utan ordning eller mening blir lättare att hålla i bakgrunden. Meditationen tränar upp förmågan till koncentration, som att den vore en mental muskel.

Jag nådde målet men resan var krokig

Jag skjuter inte heller upp saker i samma utsträckning som tidigare. Numera tar jag itu med saker mycket fortare och uthålligare än tidigare. Jag har haft bra hjälp av Pomodoro-appen som håller reda på mina arbetspass om 25 minuter, och mina pauser om 5 minuter. Det är ramarna för arbetet som hjälper mig att få dem gjorda på ett effektivt sätt. När det funkar bekräftar det mig och jag känner att jag haft framgång. Det ger lite endorfinpåslag, vilket kan få mig att se fram mot nästa 25-minuterspass och så småningom har jag skrivit klart det jag planerat.

Till sist

Jag skulle kunna skriva en lista på 50 punkter som kan vara bra att tänka på när du följer “Träna självdisciplin i 30 dagar och nå målen”. Men det kan leda till att det känns övermäktigt och triggar rösten som säger att du ska äta chips, lägga dig i soffan och dumglo på TV istället. Så jag bantar ner den till den enda punkt som räknas:

Känn inte efter – bara gör det!

När du har gjort det – ge dig själv en klapp på axeln eller någon liten belöning att njuta av. När du har klarat av övningen “Träna självdisciplin i 30 dagar och nå målen” – ge dig själv en stor belöning. Gärna tillsammans med människor som kan glädjas åt dina segrar!

Vässa den mentala eggen:

Träna självdisciplin i 30 dagar och nå målen. Tim Ferriss podcast för att vässa den mentala eggen
Tim Ferriss

Tim Ferriss PodCast Superintressant pod för dig som är intresserad av personlig utveckling i dess fulla bredd. Intervjuer med de intressantaste personerna! Över 400 miljoner nedladdningar och högst rankad av alla business/interview podcasts.

“Each episode, I deconstruct world-class performers from eclectic areas (investing, sports, business, art, etc.) to extract the tactics, tools, and routines you can use.  This includes favorite books, morning routines, exercise habits, time-management tricks, and much more.”

“Zens tre pelare” av Roshi Philip Kapleau. Den svenskspråkiga versionen säljs endast av Zenbuddistiska samfundet


Bok: Zens tre pelare

Boken innehåller bland annat beskrivningar hur man praktiserar zazen (zenbuddhistisk meditation), beskrivningar hur livet ser ut i ett japanskt zentempel, samt berättelser från människor som själva upplevt uppvaknande till sin sannan natur.