Fredagstipset vecka 36

Idag om boken “Frigörande meditationsövningar”, tystnad, och ett experiment kring sömnkvalité.

Läser

Då jag praktiserat meditation ett tag, vill jag gå vidare och därför läser jag nu Stephen H Wolinsky “Frigörande meditationsövningar“. Boken har stått i mina hyllor länge men nu är det dags för en omläsning. Boken innehåller en samling meditationsövningar tillsammans med korta, teoretiska resonemang inskjutna. Övningarna syftar till att vi ska upptäcka att våra föreställningar om oss själva och världen är konstruktioner av vårt medvetande. Först då infinner sig den otroligt spännande möjligheten att se bortom medvetandet: “För att komma förbi medvetandet måste man se bortom medvetandet och dess innehåll. Det är då man ställs inför frågan: Om jag inte är mitt medvetande, vem är jag då?” Wolinsky förespråkar att vi ska lägga märke till vem som iakttar och har alla tankar, känslor och förnimmelser som finns i medvetandet. Han menar att det är skillnaden mellan medvetandets innehåll och den som iakttar. Genom att vända uppmärksamheten mot iakttagaren istället för innehållet i medvetandet, slipper vi identifiera oss med medvetandets ständigt utbytbara innehåll och istället upptäcka det oföränderliga tomrum som alltid finns inom oss.

Beskrivningen ovan till trots, är boken helt fri från mysticism och religiös esoterism. Boken är slut på förlaget, så den kan vara svår att få tag på. Men i skrivande stund har jag hittat ett exemplar på bokbörsen för ynka 35 kr.

Lyssnar

För tillfället lyssnar jag inte till någonting. Eller snarare: Jag lyssnar till tystnaden. Jag har möjligheten att lyssna till det man i städer betraktar antingen som en lyx eller en fasa – tystnaden. Alla står verkligen inte ut med den – kanske för att det inre gör sig påmint på ett sätt man har svårt att hantera. Men tystnaden har ett värde: Det är då man hör sig själv, ser sina tankar framträda tills de är klara och omvandlas till någonting nytt.

Tystnaden blev till och med ett musikaliskt verk, nedskrivet av John Cage 1952, kompositören som skrev verket 4’33” för orkester, där musikerna förbereder sig för att uppföra verket för en publik men inte mer än så. På det viset satte Cage fokus på tystnaden, som dock visar sig vara full med ljud i den omkringliggande miljön. Det kanske inte ens finns någon plats där det verkligen är helt och hållet tyst, förutom i ett lufttomt eller döddämpat rum. Om ens där förresten: en vistelse i ett sånt rum skulle göra oss uppmärksamma på att vi faktiskt kan höra blodets rörelse genom ådror som ligger nära innerörats hörselorgan.

Lär via ett experiment:

Just nu försöker jag lära mig vad som ligger bakom ett sömnproblem jag har av att vakna för tidigt. Jag vaknar i vargtimmen trots att jag lagt mig mycket sent (01.30 vid några få tillfällen). Vid de flesta andra tillfällen har jag lagt mig i normal till (23.00) och ändå vaknat för tidigt. Jag ser två, möjligen tre faktorer som bidrar till sömnproblemet:

  • Jag har sett på film timmarna direkt innan jag gått och lagt mig. (Enstaka tillfällen)
  • Jag har druckit ett, max två glas vin till filmen (Stämningshöjare vid enstaka tillfällen)
  • Jag har druckit kaffe fram till kl 19.30. (En vana att dricka kaffe efter kvällsmaten)

Nu ändrar jag tiderna för allt detta:

  • Inget kaffe efter kl 14.00
  • Inget vin efter kl 18.00 och max ett glas
  • Avsluta filmen senast kl 21.00

Till detta lägger jag en ny rutin för den senare kvällen:

  • Läsning (på papper – ej skärm) som kvällsrutin efter kl 21.00
  • Sittande meditation innan sänggående, 20 minuter
  • Undvik alla bildskärmar minst en timme innan läggning, helst två timmar. Det betyder i praktiken kl 21.00

Rutinerna läggs in som påminnelse i mobilens klocka.

Min arbetshypotes inför det här experimentet är att sömnrubbningen är kopplad till bristen på bearbetning och återhämtning. Något som högkänsliga personer har stort behov av. Jag har nyligen börjat kolla på olika filmer och dokumentärer på kvällarna som ett sätt att markera en gräns mellan “arbete” och fritid. Dagarnas “arbete” har kretsat mycket kring aktiviteter för att driva ett eget företag som livscoach. Jag har blivit tvungen att upprätta just en sådan gräns, för att upprätthålla en balans mellan kreativt arbete och återhämtning.

Bra filmer och dokumentärer väcker tankar och känslor men de kräver också tid att smälta dem. Att vara högkänslig kräver mer tid för bearbetning, eftersom vi tar in mer än normalkänsliga. Sedan bearbetar vi både djupare och längre än andra, intellektuellt och emotionellt, vilket tar längre tid.

Dessutom har jag läst någonstans att man inte bör dricka kaffe eller te efter klockan 14, om man vill undvika inverkan på sömnen av koffeinet. Om du följer den här länken kan du läsa mer om kaffets inverkan på sömnen. Och vill du läsa studien bakom artikeln hittar du den här.

Lämna ett svar